Lite tips!!

Huuuha, va tiden gar fort! Kan ni fatta att jag snart ar klar med min forsta termin pa universitetet? Om en termin gar sa har fort vill jag knappt veta hur fort tre ar kommer att ga... Som vanligt rullar allt pa i paradiset, men jag borjar kanna att det maste handa nagot snart (Jag och carolina har funderat pa att borja rida igen). Ater fortfaranda antibiotika sa veckan blir luuuugn, men forhoppningsvis blir det lite tid over for party i helgen:) Alex har nytt schema pa jobbet nu, han jobbar 9-5 men har en extra ledig dag i stallet. Jag borde forsoka hitta ett jobb, men jag vet inte om det kommer att fungera nar jag pluggar?!

Satt och laste runt pa lite bloggar och insag att jag ska skriva ihop en liten sammanfattning om hur det fungerer att bo och plugga har i Australien, kanske kan hjalpa lite om det ar nagon annan som har liknande planer;

Tips om du vill plugga pa griffith/ i Australen/ Surefers Paradise.

Som jag redan har namnt innan i bloggen, sa reste jag runt i Australien med en tjejkompis for tva ar sedan. Surfers paradise var det stallet vi hade absolut roligast, massa jobb och masssa fest, skona manniskor och underbar livsstil. Efter min resa runt Asien i vintras med Danni bestamde jag mig for att det var dags att norja plugga igen. Jag hade tva allternativ: USA eller Australien. Andeldningen till varfor jag valde Australien var for att jag redan visste hur mycket jag tyckte om det, men ocksa for att pa CIS forklarade de for mig att man inte far jobba som studerande i USA. Min tanke vart ju da sjalvklart; hur ska jag ha rad att stranna kvar i landet om jag inte far jobba under sommarlovet?! Enkelt vart det iaf! CIS hjalp kostar absolut igenting och de hjalper dig med alla ansokningsformular och eventuella fragor som dyker upp pa vagen.  Sa har sitter jag nu i dag i min lagenhet precis vid havet, i mitt paradis. Visst var det en del som behovdes fixas innan avresa men allt jobb ar val vart det.
Jag pluggar Business hotel management pa Griffith University, och om jag trivs! Skolan ar jatte bra, sjalklart finns det fordelar och nackdelar men jag ar riktigt nojd med mitt val. Jag tankte namnligen soka Bond university, men det gor sina program pa tva ar istallet for tre (och de kostar tredubbelt sa mycket), och jag vill ju ha tid att ha roligt, resa och njuta av Australien.

Sa en fraga som jag antar att det flesta staller sig; hur klarar man allt ekonomiskt? Jag jobbade sparade lite pengar under hosten for att ha ett litet startkapital, det hadlar inte om overdirivet mycket pengar, men sa att det racker for att betala handpenningen pa universitetet, visum, betala en enkel biljett till Sydney, klara sig under den tiden man inte har fatt CSN pengarna, och ja juste bond (4 veckor hyra) till langenheten:) Eftersom att jag ar har med Alex som jobbar kunde jag inte bo pa pa campus, sa alternativ var att forsoka hitta en lagenhet pa en gang. Annars har Griffith student lagenheter som ligger vid skolan ligger pa ca (200 AUD, dyrt!!!) i veckan. Det ar latt att hitta boende utanfor campus ocksa, jatte manga studenter aker ner och hyr lagenheter och sen hyr det ut ett rum. sa nej man behover inte alls fixa boende innan man aker!! Jag betalar 365 AUD i veckan for varan trea (tva sovrum) och vi ar tre som delar pa det. da tillkommer el (ca ca 100 AUD i manaden) och internet ( 30 AUD i manaden). Maten kostar lika mycket som hemma, alkohol ar lite billigare (4 liter vitt vin for 10 AUD), ata ute ar lite billigare, nattklubbar ar oftast gratis for tjejer ( annars 10 AUD i dorren). Och tro mig det finns maanga att valja mellan!  Skolan ligger 20 min med buss fran Surfers, manga valjer att bo i Southport som ligger 10 min fran skolan (och har lite billigare lagenheter). Att bo i surfers forsta tiden ar enligt min asikt de bast jag gjort. For jag har en sekund till stranden (du maste ta buss fran Southport), jag kan ga upp till stan och alla nattklubbar (annars maste du ta taxi for bussarna gar inte sent pa natterna) Sjalvklart finns det andra stallen att bo pa ocksa, men det blir lite lange bussresa till skolan men da ar det lite mer avslappnad surf stil och inte sa mycket turister som det ar i Surfers.  Under hela skoltiden har jag levt pa mina CSN pengar vilket inte har vart nagra problem.  Hmmm nu borjar jag tappa ideer!! Hoppas det hjalper lite, fraga om det ar nagot du undrar:D

Take care people!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback