Angaende visum fraga

Fick en fraga om hur jag och Alex har lost det med visum...

Att skaffa visum i Australien kan vara lite klurigt, men inte omojligt.

For dig som vill studera:
 I och med att jag studerar ar jag har pa ett student visum, som vart giltigt ca 1 manad innan det mitt program stratade och tar slut att ett 2 manader efter min graduation. Jag far jobba max 20 undertiden som jag pluggar, men under lov far jag jobba hur mycket jag vill.Du har mojlighet att plugga aven fast du inte har ett slutbetyg fran gymnasiet. Martin collage (www.martincollage.edu.au) erbjuder diploma inom flera olika amnen och det flesta utbildningarna ar inte langre an ett ar, da behover du inget slutbetyg. Har en kompis som ska borja plugga IT dar i Januari. TAFE ar ocksa ett allternativ, de erbjuder mer praktiska utbildningar och jag ar ganska saker pa att inget slutbetyg ska behovas (www.tafe.qld.gov.au). Dessa utbildningar ar oftast inte lika dyra, men se anda till att skolan ar CSN berattigad innan du soker.

Det ar mojligt att ta med sig sin partner (Om ni kan bevisa att ni vart tillsammans el. bott ihop i ett ar) eller nagon fran familjen pa sitt student visum. Problemet att personen som foljer med far inte jobba mer ar 20 h under din studieperiod och heltid under lov.

For dig som inte vill studera:
Work and hoilday visum: Du far jobba heltid i Australien under ett ar ( men inte langre an 6 manader hos samma arbetsgivare). Du maste vara mellan 18-30 ar for att kunna fa det har visumet och du har ratt att aka in och ut ur landet hur mycket du vill under de 12 manaderna. Du kan bara fa ett work and holiday visum sa anvand det vist!!  
Second year visa: Om du har ett work and holiday visa och vill stanna ett ar till kan du jobba pa farm i 3 manader for att fa stanna ytterligare ett ar.

Skilled and professional visa: Om du ar mellan 18-45 ar och har erfarenhet fran att jobba med nagot som finns pa Australiens skilled occupation list. Las mer pa http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/ 

Employer sponsored visa: Det ar mojligt att fa ett sponsorship fran din arbetsgivare hemma eller i Australien. Du kan fa ett temporary eller ett permanent visum. Processen kan vara lite kranglig eftersom att arbetsgivaren maste bli godkand, du maste upfylla en del krav.
  
Turist visa: Det finns flera olika turist visum att soka om du bara ska resa eller halsa pa nagon under en langre period. Problemet ar att da far du INTE jobba och maste i flesta fall kunna bevisa att du har tillrackligt mycket pengar med sig for att klara dig under din tid i Australien.

De har ar nagra av det vanligaste satten, men det finns fler att valja mellan!!  Las mer pa immi.gov.au.

Alex valde att anvanda sitt work and holiday visum under sitt forsta ar, men ska borja studera pa Griffith i Februari.

Lycka till 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback