What a beautiful day!

ahh, i feel great today!
Bara sa att alla vet det! :), men jag har faktiskt donerat blod idag, det var en helt underbar upplevelse. Fran att du kommer in tills du gar ut foder dom dig med god saker som, Muffins, Kacks med ost, milkshake, godis :D helt fantastiskt!
Dom var jatte trevliga och uppvaktade mig valdigt fint med att fraga hur jag mar och jag hade en skoterska vid mig hela tiden, ibland tva.
Jag berattade aven for skoterskan att jag tyckte det var facinerande hela processen, fran att dom stoppar in en nal i armen pa mig och sedan ser jag mitt blod flyta ut i en pase bredvid, for sedan ska den pasen till ett center for att dela mina olika blodceller, sen sa blir 1 pase av mitt blod till 1/4 av pasen som kommer till nagon pa ett sjukhus. Forsta att det ar sa manga som behover blod och det ar sa lite donationer av det! 
En uppmaning ifran mig, DONERA! DONERA! var inte sjalviska och tank, men jag behover mitt blod om det hander nagot! utan har du blod over varfor inte ge till nagon? det kan vara din dotter,son,mamma,pappa,van som behover DITT blod!

Som fortsattning pa min upplevelse sa fick jag reda pa att jag har sa pass bra blodadror och ratt blod typ for att donera plasma vilket det inte ar manga som har, sa dom vill att jag ska donera plasma vilket man kan gora oftare an vanlig blod donation.. da kopplar dom upp mitt blod till en maskin som separerar mina blodceller och sedan tar dom roda blodcellerna och skickar tillbaka dom vita och "skiten" till mig igen for att sedan ska min kropp fungera som en maskin att gora nya roda blodceller..
Virrigt? Ja, det ar det!
Inte bara att det ar bra emot andra personer det ar bra for dig ocksa, du far en bra sjalvkansla!
Nar jag var fardig sa vart det ett halvt stressigt lage i donation salen, for en tjej pa 17 ar svimmade och tappa medvetandet. tror eventuellt hon slutade andas lite ocksa. det varsta var nog att hennes farfar eller morfar satt i vantrummet och blev intervjuad for han ocksa skulle donera blod, och visste inget om det sedan nar han kom ut sa ingen nagot, och klart som tusan undra han vad ar det som hander, men sjukskoterskan beskrev laget och han satte sig lugnt i stolen bredvid och titta pa nar hon vart mer och mer "vaken"..
Tycker synd om henne da det var hennes forsta gang ocksa och kommer formodligen aldrig igen donera blod. :(
Forovrigt vill jag ocksa beratta att nasta helg ska jag volontar arbeta for RSPCA som ar en djurskydds forening. Dom raddar djur i australien, sa jag ska hjalpa med att satta upp omradet och sedan om jag delar pa sondagen sa ska jag eventuellt ta hand om djur ocksa. :) HELT UNDERBART!!!!!

Nu ar jag hemma efter att ha blivit fyllt med godsaker sa det ar dags for mig att ga ut och ga i det harliga vadret med Petra. Xing Xong!!!!

Kommentarer
♥ MATILDA ROSQVIST 14 ÅR

Njutit av solen idag? :)

2011-05-07 | 18:40:48
URL: http://matildays.blogg.se/
♥ johanna

nice blogg

2011-05-07 | 20:23:25
URL: http://johannaxxxxx.blogg.se/
♥ MATILDA ROSQVIST 14 ÅR

SV: ja det är sant, man ska verkligen vara säker! :)

2011-05-10 | 14:35:49
URL: http://matildays.blogg.se/
♥ johanna

okej

2011-05-10 | 18:31:44
URL: http://johannaxxxxx.blogg.se/
♥ M E R E I

- då vet jag det ;)!

2011-05-12 | 13:29:18
URL: http://dajeroma.blogg.se/
♥ M*

- Trevlig helg :)!

2011-05-14 | 10:33:57
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback